18 شهریور 1403

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 5

نواب: عاشوراء و اربعین در پی ایجاد معرفت و معنویت در جهان هستند

امروز بسیج مردم جهان در دفاع از مظلومان فلسطین و مقابله با ظالمان را شاهدیم که از امدادهای الهی است./ برای افزایش بهره‌ زائران از حرکت عظیم اربعین، برنامه‌ریزی جامع، مستمر و بهتر از سوی مسئولان هر دو‌ کشور نیاز است تا مردم کمتر صدمه ببینند.

حسینی نیوز/ سرویس اخبار همایش‌ها و رویدادها:

«سومین گردهمایی بین المللی فعالان فرهنگی، پژوهشی، رسانه‌ای و فضای مجازی اربعین» صبح امروز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ در جوار ضریح نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) آغاز به کار کرد.

پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و خیر مقدم رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، نماینده ولی‌ فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی به عنوان اولین سخنران این گردهمایی به ایراد سخن پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» در ابتدای سخنانش پرورگار متعال را برای داشتن توفیق خدمتگزاری به فرهنگ حسینی شکر کرد و گفت: خداوند را شاکریم که ما را در خیمه حسینی و رضوی جای داد؛ خیلی ها آرزو دارند چنین توفیقی داشته و از خادمان حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) باشند.

وی با تقدیر از حضور مهمانان و علمای شیعه و سنی از کشورهای مختلف و تشکر از کمیته فرهنگی ستاد اربعین برای برگزاری این گردهمایی، به بیان درس ها و پیام های نهضت عاشوراء و حرکت اربعین پرداخت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، هدف محوری امام حسین (علیه‌السلام) ـ که نکته تمدنی حرکت اربعین است ـ را “نجات بشریت و ارتقای منزلت انسانی” دانست و خاطرنشان کرد: اولین درس‌ اربعین را “تلاش خالصانه برای نجات انسان ها و رساندن آنها به معنویت” است. اخلاص آن حضرت این هدف مقدس را به اوج رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب به مجاهدت تمام و‌ کمال حضرت اباعبدالله (علیه‌ السلام) در راه خداوند اشاره کرد و تأکید نمود: این بُعد “کنشگری مخلصانه‌” برای نجات و ساختن انسان‌ها بسیار حائز اهمیت است. بذل جان و ایثار انسان کاملی مثل سیدالشهدا، برای ساختن انسان بود؛ تا انسان را از خاک به افلاک برساند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: راه امام حسین (علیه‌ السلام) به گونه‌ای برای مردم آشکار شده که نیاز به دعوت نیست، بلکه بیان کردن راه ایشان کفایت می‌کند. به همین دلیل است که می‌بینیم بیش از ۸۲ ملیت، با پرچم خودشان و بدون دعوت حکومتها و برنامه ریزی سیاسی دولت هایشان با اخلاص و برای نشان دادن ارادت به سیدالشهداء در حرکت اربعین شرکت می‌کنند. این همان تمدن‌سازی است که هر کسی با هر راه و عقیده‌ای، حرکت الهی و‌ انسانی اباعبدالله (علیه‌ السلام) را تأیید می‌کند.

وی افزود: هم اکنون در دنیا ۲۵ پیاده روی هست که بعضی از آنها حتی به هزار کیلومتر هم می رسد. این مراسم برای رسیدن به یک کلیسا یا زیارت یک فرد مورد علاقه است؛ ولی هیچکدام به اندازه اربعین عمق ندارند؛ و هیچکدام این شور و حماسه و عرفان و معنویت را ندارند. پس درس اول از اربعین این است که انسان حرکتی که می کند با اخلاص و معنویت باشد و تمام کسانی که با همین هدف معنوی در مسیر حرکت عظیم اربعین اقدام کنند پاداش خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام نواب ادامه داد: درس دوم اربعینمعرفت‌افزایی و جهالت‌زدایی از جامعه و‌ تلاش برای حضور تاثیرگذار در اجتماع” است. اسلام، عاشورا و اربعین در پی زدودن جهل از جهان است.

به باور این عالم دینی، جهان امروز در دوران جاهلیت به سر می‌برد؛ که نمونه ای از آن را امروز در فلسطین می بینیم؛ که سردمداران کشورهای مختلف دم از حقوق بشر می‌زنند ولی جان انسان‌ها هیچ ارزشی نزد آنان ندارد و غزه مزار کودکان بی‌گناهی شده که به دست کسانی کشته می‌شوند که دم از تمدن و حقوق انسان ها می‌زنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه جهان امروز گرفتار جهل است و اسلام می‌خواهد جاهلیت را کنار بزند، گفت: همه‌ پیامبران بخصوص پیامبر خاتم(ص) در رابطه با دانش و آگاهی سفارش بسیار دارند؛ اما امروز در دوره ای جاهلیت مدرن هستیم که قتل عام هزاران کودک به دست مدعیان تمدن انجام می شود. این جاهلیت، ثمره پشت کردن به آموزه های انبیاء است و مستکبران جهان اجازه نمی‌دهند که آگاهی انسان‌ها افزایش یابد، لذا با انتشار صدای تفکر انقلاب اسلامی مقابله می‌کنند.

این اندیشمند اسلامی به دو نمونه کهن جاهلیت هم اشاره کرد و گفت: همین مسجد الحرام که حضرت ابراهیم(ع) آن را با شعار توحید بنا نهاد، بتخانه شد و مستکبران کانون توحید را با بتان پر ساختند. در صدر اسلام هم تنها ۵۰ سال بعد از پیامبر(ص)، امت رسول خدا فرزند ایشان را کشتند؛ چون پشت به پیام انبیاء و اهل بیت کردند و گمراه شدند.

وی سومین درس اربعین را “حیرت زدایی از مردم” خواند و گفت: در زیارت اربعین می خوانیم که قیام امام حسین (علیه السلام) موجب این شد که مردم از حیرة الضلالة خارج شوند. پس امروز هم اربعین باید موجب زدودن حیرت از جامعه و نجات مردم از گمراهی شود.

وی درس‌ چهارم اربعین را “بهره بردن از امدادها و عنایات خاص الهی” دانست و گفت: خدای متعال سنت هایی دارد و یکی از آنها، امداد ویژه به مسیر حق و صراط مستقیم است. امداد خاص الهی این است که امروز و بعد از ده‌ها قرن حرکت اربعین هر روز پرشورتر از گذشته برگزار می‌شود.

نواب تأکید کرد: مسیر الهی نور ویژه ای دارد که در جای دیگر یافت نمی شود. استقبال عجیب مردم جهان از اربعین، همان نور ویژه است. کسی که برای زیارت، حاضر است دست چپش را بدهد و بگوید دست راستم را سال گذشته داده ام، این امداد خدا برای مؤمنان است که از آن نور ایجاد می شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، با اشاره به اینکه “شروط این امداد و نصرت، اعتقاد به خداوند، یاری خالصانه دین خدا، صبر و تقوا است”، تأکید کرد: امداد الهی به مردم، به برکت کرامت الهی و تعاون مردم با یکدیگر حاصل می شود. از صحنه‌های تجلی امداد الهی در جهان عرصه غزه و‌ فلسطین است که امروز چهلمین روز مقاومت آنها را شاهدیم که به امداد و لطف خداوند است.

نواب تصریح کرد: مجاهدان فلسطینی، هم به امداد الهی اعتقاد دارند؛ هم صبر دارند و هم مجاهدانی متقی هستند. لذا خداوند رعب را در دل صهیونیست‌ها انداخته و بسیج مردم جهان در دفاع از مظلومان فلسطین و مقابله با ظالمان را شاهدیم که از امداد الهی است.

وی تأکید کرد: ثمره این امداد این شد که پرچم فلسطینی را که می خواستند زیر پا باشد و فراموش بشود، الان روی سر همه دنیا قرار گرفته است؛ و به حول و قوه الهی پیروزی نهایی نصیب فلسطینی‌ها خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان با قدردانی از تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در عرصه‌ی تسهیل زیارت اربعین گفت: حرکت اربعین یک‌ حرکت خودجوش مردمی است اما برای افزایش بهره‌ی زائران و سایر ملت‌های مسلمان از این حرکت عظیم، برنامه‌ریزی جامع، مستمر و بهتر از سوی مسئولان هر دو‌ کشور نیاز است تا مردم کمتر صدمه ببینند. انتظار می رود برنامه هایی که در مورد اربعین باید انجام بشود در طول سال، انجام بگیرد. من از مسئولین ستاد اربعین درخواست دارم تلاش بیشتری کنند تا این حرکت، تبدیل به یک الگوی ویژه بشود.

…………………
پایان پیام/ 101

لینک کوتاه

سوالات و نظرات

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار

به همت بنیاد بین‌المللی عاشوراء؛

تدوین و انتشار دو کتاب کودک اربعینی به زبان‌های عربی و فارسی

اخبار جشنواره «أنا مِن حسین»

کشیش مسیحی: همه ما در زندگی، لحظات کربلایی مخصوص خود را داریم

در همایش "طوفان الاقصی و شهید سلیمانی" در کیش؛

اختری: استقامت مردم غزه “تاریخی و ستودنی” است

دیدار مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشوراء با استاندار قـم

دیدار مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشوراء با استاندار قـم

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 11

برگزاری نشست نداء الاقصی در جوار ضریح امام رضا(ع)

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 9

عالم اهل سنت سوریه: سالروز قیام امام حسین(ع) یوم الله است

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 8

حسینی: تعداد زوار ایرانی اربعین می تواند ۱۵میلیون نفر باشد

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 26

عکس خبری/ کمیسیون «مراسم و محافل» سومین گردهمایی بزرگ فعالان فرهنگی اربعین

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 25

عکس خبری/ کمیسیون «کودک و نوجوان» سومین گردهمایی بزرگ فعالان فرهنگی اربعین

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 23

عکس خبری/ کمیسیون «اهل سنت» سومین گردهمایی بزرگ فعالان فرهنگی اربعین