27 مهر 1403

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 4

پیام آیت الله مکارم شیرازی به سومین گردهمایی فعالان فرهنگی، پژوهشی، رسانه‌ای و فضای مجازی اربعین

نسل کنونی و آینده در معرض خطرات فراوان فکری و عقیدتی است در حالی که بسیاری از جوانان و نوجوانان دراین مراسم شرکت می کنند و مشاهده شکوه و عظمت این مراسم و ایثار و از خودگذشتگی خادمان سید الشهداء تاثیر به سزایی در فکر و روحشان دارد و دل های آنان را در مقابله با وسوسه‌ها و انحرافات محکم می‌نماید و بستر بسیار مناسبی برای ارتقای آگاهی دینی این عزیزان و نهادینه شدن اندیشه‌ی صحیح و ناب شیعی در وجود آنان فراهم می‌آورد که باید با برنامه‌ریزی صحیح از آن بیشترین استفاده را برد.

حسینی نیوز/ سرویس اخبار همایش‌ها و رویدادها:

«سومین گردهمایی بین المللی فعالان فرهنگی، پژوهشی، رسانه‌ای و فضای مجازی اربعین» صبح امروز پنجشنبه 25 آبان 1402 در چوار ضریح نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) آغاز به کار کرد.

مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیةالله العظمی «مکارم شیرازی» در پیامی به این گردهمایی، پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهداء (علیه السلام) را جلوۀ باشکوه ابراز ارادت به خاندان اهل بیت (علیهم السلام) دانست که به صحنۀ اعلام برائت از ظلم ظالمان و دعوت همه آزادی خواهان جهان به تأسی از حسین بن علی (علیهما السلام) نیز تبدیل شده است‌.

متن کامل این پیام که به وسیله حجت الاسلام والمسلمین «احمری» قرائت شد به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدا لازم می دانم از همه دست اندرکاران، مجریان، خادمانی که در برپایی با شکوه مراسم اربعین نقش داشته‌اند و هم چنین از مسئولین ستاد اربعین در ایران و عراق تشکر و قدردانی بنمایم و امیدوارم این همایش نیز به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

سخن از عشق مالامال محبان سید الشهداء علیه السلام که جلوه بارز آن در زیارت اربعین متبلور است مجال دیگری را می‌طلبد، اما باید به این نکته توجه داشت که در این روزگار، پیاده‌روی اربعین و زیارت سیدالشهدا علیه السلام به صحنۀ باشکوه ابراز ارادت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و اعلام برائت از ظلم ظالمان و دعوت همه آزادی خواهان جهان به تأسی از حسین بن علی علیه السلام تبدیل شده است.

با این حال این راه پیمایی بی نظیر ممکن است با آسیب‌هایی نیز همراه شود که وظیفه پیگیری در برخی جهات بر عهده فعالان فرهنگی و خصوصا فعالان در عرصه فضای مجازی می‌باشد لذا توجه شما عزیزان را به چند نکته معطوف می‌دارم:

1. توجه به ابعاد معنوی و عرفانی اربعین بسیار مهم است. حکمت زیارت معصومین علیهم السلام علاوه بر تجلیل و تکریم ایشان، توجه زائر به ابعاد روحانی زیارت و جایگاه خاص و ویژه امام علیه السلام است همچنین زیارت با معرفت و شناخت صحیح، می‌بایست آراسته آداب و شرایط زیارت باشد.

2. گاهی اختلاف فرهنگ‌ها در میان دو کشور شیعه ایران و عراق ممکن است سبب بروز برخی آسیب‌ها شود لذا خوب است فعالان فرهنگی در این زمینه تلاش کرده و با ارائه اطلاعات و بالابردن سطح آگاهی طرفین این سوء تفاهمات را به حداقل برسانند.

3. مراسم اربعین مراسمی مردمی بوده و بر اساس عشق و شور علاقه مندان به نهضت سالار شهیدان به وجود آمده است، از این رو لازم است جنبه مردمی این مراسم حفظ شود و مردم آن مراسم را از خود بدانند و در ارتقای آن بکوشند. البته لازم است نهادهای رسمی و حکومتی در هر دو کشور جهت تسهیل امور و کمک به برنامه‌های مردمی به صورت جدّی کوشش کنند.

4. نسل کنونی و آینده در معرض خطرات فراوان فکری و عقیدتی است در حالی که بسیاری از جوانان و نوجوانان دراین مراسم شرکت می کنند و مشاهده شکوه و عظمت این مراسم و ایثار و از خودگذشتگی خادمان سید الشهداء تاثیر به سزایی در فکر و روحشان دارد و دل های آنان را در مقابله با وسوسه‌ها و انحرافات محکم می‌نماید و بستر بسیار مناسبی برای ارتقای آگاهی دینی این عزیزان و نهادینه شدن اندیشه‌ی صحیح و ناب شیعی در وجود آنان فراهم می‌آورد که باید با برنامه‌ریزی صحیح از آن بیشترین استفاده را برد.

بار دیگر از همه برگزارکنندگان و میهمانان و مشارکین در این مراسم تشکر نموده و از خداوند متعال توفیق زیارت و شفاعت حضرت سید الشهداء را برای همه عاشقان آن حضرت مسئلت دارم و امیدوارم همه ما را در زمرة خادمین مخلص ایشان قرار دهد. إنه سمیع مجیب

قم ـ ناصر مکارم شیرازی
23 آبان‌ماه 1402

شایان ذکر است که «سومین گردهمایی بین المللی فعالان فرهنگی، پژوهشی، رسانه‌ای و فضای مجازی اربعین» به منظور بررسی چالش‌ها و راهکارهای جهانی شدن اربعین حسینی و با حضور جمعی از مسئولان و موکب داران اربعینیِ بیش از ۱۱ کشور جهان ـ ایران، عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، هندوستان، جمهوری آذربایجان، سوریه و چند کشور از قاره آفریقا ـ در مشهد مقدس در حال برگزاری‌ است.

در این گردهمایی که به همت کمیته‌های فرهنگی ستاد اربعین ایران و عراق راه اندازی شده است، فعالان فرهنگی موکب ها و مؤسسات اربعینی امروز پنجشنبه و فردا جمعه ۲۵ و ۲۶ آبان ۱۴۰۲ در نشست های عمومی و نیز کمیسیون های تخصصی، مسائل گذشته را ارزیابی نموده و برای اربعین ۱۴۰۳ به هم اندیشی می پردازند.

برای دیدن فهرست برنامه ها و کمیسیون های این گردهمایی ایـنـجـا را کلیک کنید.

پایگاه حسینی نیوز (مرجع اخبار حسینی، رویدادهای عاشورایی و فعالیت های اماکن مقدسه) اخبار این همایش‌ را پوشش می دهد.

…………………

لینک کوتاه

سوالات و نظرات

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار

به همت بنیاد بین‌المللی عاشوراء؛

تدوین و انتشار دو کتاب کودک اربعینی به زبان‌های عربی و فارسی

اخبار جشنواره «أنا مِن حسین»

کشیش مسیحی: همه ما در زندگی، لحظات کربلایی مخصوص خود را داریم

در همایش "طوفان الاقصی و شهید سلیمانی" در کیش؛

اختری: استقامت مردم غزه “تاریخی و ستودنی” است

دیدار مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشوراء با استاندار قـم

دیدار مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشوراء با استاندار قـم

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 11

برگزاری نشست نداء الاقصی در جوار ضریح امام رضا(ع)

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 9

عالم اهل سنت سوریه: سالروز قیام امام حسین(ع) یوم الله است

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 8

حسینی: تعداد زوار ایرانی اربعین می تواند ۱۵میلیون نفر باشد