6 مرداد 1403

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 6

میراحمدی: موکب داران و فعالان اربعین پیشگام درعرصه دفاع از مظلومان فلسطین

برای جهانی شدن اربعین لازم است همکاری های گسترده ای در این زمینه شکل گیرد و جهانی شدن دامنه اش محدود به مسلمانان نیست.

حسینی نیوز/ سرویس اخبار همایش‌ها و رویدادها:

«سومین گردهمایی بین المللی فعالان فرهنگی، پژوهشی، رسانه‌ای و فضای مجازی اربعین» صبح امروز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ در جوار ضریح نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) آغاز به کار کرد.

دکتر میراحمدی معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین سومین سخنران این گردهمایی بود. وی توفیق خدمت‌گذاری در حرکت اربعین را از آرزوهای اولیای الهی دانست و گفت: اجتماع فعالان اربعین در حرم رضوی برای هم‌فکری در این عرصه از توفیقات الهی است.

میراحمدی با اشاره به یکی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که موضوع اربعین را موضوع جهان اسلام و یک حرکت جهانی می‌دانند که جهانی‌تر خواهد شد، افزود: یکی از اقدامات برای جهانی‌تر شدن حرکت اربعین گفتگو با مسئولین دولت عراق برای تسهیل سفر زائران است که در این راستا تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.

میراحمدی با اشاره به اینکه اربعین صرفا متعلق به جهان اسلام نمی‌باشد، به حضور پیروان ادیان مختلف از جمله ارامنه در این حرکت جهانی اشاره کرد و‌ گفت: مسئله تمدن‌سازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی مهم است که باید ابعاد و شاخصه‌های این تمدن نوین اسلامی مشخص شود. اشدا علی الکفار و رحماء بینهم یکی از شاخصه‌های این تمدن نوین است.

 

رییس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد ‌که رژیم صهیونسیتی به هیچ‌ یک از معیارهای انسانی پایبند نیست، با این حال بسیار غم‌بار است که در یک کشور اسلامی نه تنها هیچ‌ حرکتی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین نمی‌شود بلکه حتی امام جماعت مسجد را به خاطر سخنرانی بر ضد اسرائیل از منبر پایین می‌کشند.

میراحمدی با بیان اینکه دشمنان اسلام تلاش کردند تا میان ملت‌های مسلمان بویژه دو‌ملت ایران و عراق اختلاف و‌ کینه ایجاد کنند، گفت: اما به برکت بصیرت رهبران و‌ علمای دو‌ کشور، دو‌ ملت عراق و‌ ایران رابطه بسیار صمیمانه‌ای دارند که گویی مرزی میان آنها وجود ندارد.‌

رییس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: باید مشخصه‌های تمدن نوین اسلامی مشخص شود بگونه‌ای که ارزش‌های مکتب امام حسین (ع) و ارزش‌های مکتب جهادی و‌ نه اسلام امریکایی در آن موج بزند.

آقای میراحمدی با تاکید بر اینکه زائر اربعین باید برای مظلومین مردم فلسطین فریاد بزند و ارزش‌های اسلام را روی دست بگیرد، عنوان کرد: یکی از خطرات، ترویج این نگاه است که اربعین از سیاست جداست، در حالی که اربعین عین سیاست اسلامی است.

نامبرده در پایان تاکید کرد که همانطور که مردم مجاهد یمن می‌گویند اگر شرایط فراهم شود به کمک میدانی از مردم فلسطین خواهند رفت، زائران اربعین حسینی از تمامی ملیت‌ها نیز باید چنین روحیه‌ای داشته باشند.

موکب داران و فعالان اربعین پیشگام درعرصه دفاع از مظلومان فلسطین.
رئیس ستاد مرکزی اربعین در سومین گردهمایی مسئولان و فعالان فرهنگی ، رسانه ای و فضای مجازی اربعین در مشهد تصریح کرد: درایران اسلامی موکب داران و فعالان اربعین ازپیشگامان عرصه دفاع از مظلومان فلسطین هستند.

درسومین گردهمایی فعالان فرهنگی، رسانه‌ای، فضای مجازی و پژوهشی اربعین که به همت کمیته‌های فرهنگی ایران وعراق (ستاد فرهنگی اربعین) درمشهد مقدس، سخنرانان ازکشورهای مختلف درباره آثار پیاده روی اربعین در جهان امروز سخن گفتند.

این گردهمایی به منظور بررسی چالش‌ها و راهکارهای جهانی شدن اربعین حسینی با حضور جمعی از مسئولان و فعالان اربعینی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

سردارسید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان از کشورهای مختلف و تقدیر از پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به این همایش، گفت: برای جهانی شدن اربعین لازم است همکاری های گسترده ای در این زمینه شکل گیرد و جهانی شدن دامنه اش محدود به مسلمانان نیست.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اظهار داشت: برای تحقق وجه تمدنی اربعین که از رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی است، باید فعالیت های فرهنگی انجام شود.

وی با بیان اینکه تمدن اسلامی باید مبتنی بر شاخص هایی باشد که قرآن کریم تعیین کرده است، گفت: امروز درسایه حرکت اربعین شاهد تعمیق روابط بین ملت ها و دولت های ایران و عراق هستیم.

آقای میراحمدی لزوم توجه به ارزش‌های جهادی و اسلام ناب محمدی در اربعین را یادآور شد و با تقدیر از نقش کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین درمسیر تحقق ارزش های اسلامی ، تصریح کرد: اربعینی ها باید با افتخار ارزش های اسلامی را فریاد بزنند و در دفاع از مظلومان پیشگام باشند همچنانکه در کشور ما موکب داران و فعالان این عرصه در دفاع از مظلومان فلسطین پیشگام هستند.

یکی از پاداشهای خدمتگزاری در اربعین، همین همایش است که در کنار مضجع شریف امام رضا علیه السلام گرد هم آمدیم که برای خدمت به جد بزرگوارشان، همفکری و مشورت کنیم تا بهترین راه و مسیر را برای خدمت به زوار سیدالشهدا بیابیم
یاد شهدای امنیت و شهدای مدافع حرم از هر ملیت را گرامی میداریم که این زیارت اربعین، ثمره ایثار و رشادتهای آنها بوده است.
نکته اول
مقام معظم رهبری، موضوع اربعین را موضوع جهان اسلام و یک حرکت جهانی میداند.
باید اقدامات خود را طبق این رهنمود و در راستای تحقق این فرمایش قرار بدهیم
یعنی مقیاس خدمات ما باید جهانی باشد
مثلا دولت قبل عراق اصرار داشت که زائرین پاکستانی حتما هوایی باید بیایند، و این برای شیعیان پاکستان که وضع مالی خوبی ندارند مقدور نبود
ولی در دولت جدید، با رایزنی بیشتر و جلسات متعدد، دولت السودانی قبول کردند از طریق مرز زمینی هم وارد عراق بشوند
امسال وقتی مرز تمرچین را باز کردند، یکی از موکبهای فعال در این خطه، موکب عزیزان ارامنه بود که با چه عشق و شوری که قابل وصف نیست، مشغول خدمت به زائرین بود.
پس این جهانی شدن، فقط در دایره اسلام نیست.
نکته دوم

تمدن سازی ایت
ایجاد تمدن نوین اسلامی

باید ابعاد و شاخصه های این تمدن را مشخص کنیم و اقدامات فرهنگی را بر این اساس پایه ریزی کنیم
اشداء علی الکفار یکی از این پایه ها هست
حتی یهودی های ضد جنگ در دل رژیم صهیونیستی تظاهرات و اعتراض می کنند
ولی متاسفانه در بعضی کشورهای اسلامی نه تنها اعتراضی نمیشود بلکه امام جماعت یکی از مساجد این کشور وقتی می خواهد اعتراض کند، از منبر به پایین می آورند و دستگیرش می کنند
صدام جنایتکار، یکی از اهداف او، این بود که بین دو کشور و مردمش، کینه و عداوت تاریخی ایجاد کند
ولی به برکت رهبری مذهبی هر دوکسو و بصیرت مردم آگاه و در سایه اربعین، الان شاهد مودت و دوستی بین مردم دو کشور هستیم که اصلا مرز جغرافیایی دیگر مفهومی ندارد
مسئله دیگر در تمدن نوین اسلامی

باید ارزشهای مکتب حسینی که مکتی جهادی و انقلابی، باید موج بزند
بابد در دفاع از مظلوم عالم مخصوصا فلسطین، داد بزنند و علم کنند

یکی از خطرهای بزرک این است که بگویند اربعین از سیاست جداست
از آرزویهای زائرین اربعین سیدالشهدا این است که آیا راهی برای رفتن به فلسطین و غزه هست که برویم و به کمک مسلمانان مظلوم غزه ….

مثل رهبران شجاع یمن که علنا اعلام کردند که اگر راهی برای رفتن به غزه بود هزاران نفر برای کمک به مردم مظلوم غزه

لینک کوتاه

سوالات و نظرات

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار

اخبار جشنواره «أنا مِن حسین»

کشیش مسیحی: همه ما در زندگی، لحظات کربلایی مخصوص خود را داریم

در همایش "طوفان الاقصی و شهید سلیمانی" در کیش؛

اختری: استقامت مردم غزه “تاریخی و ستودنی” است

دیدار مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشوراء با استاندار قـم

دیدار مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشوراء با استاندار قـم

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 11

برگزاری نشست نداء الاقصی در جوار ضریح امام رضا(ع)

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 9

عالم اهل سنت سوریه: سالروز قیام امام حسین(ع) یوم الله است

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 8

حسینی: تعداد زوار ایرانی اربعین می تواند ۱۵میلیون نفر باشد

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 26

عکس خبری/ کمیسیون «مراسم و محافل» سومین گردهمایی بزرگ فعالان فرهنگی اربعین

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 25

عکس خبری/ کمیسیون «کودک و نوجوان» سومین گردهمایی بزرگ فعالان فرهنگی اربعین

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 23

عکس خبری/ کمیسیون «اهل سنت» سومین گردهمایی بزرگ فعالان فرهنگی اربعین

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 22

عکس خبری/ کمیسیون «بانوان» سومین گردهمایی بزرگ فعالان فرهنگی اربعین

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 21

عکس خبری/ کمیسیون «اتباع و ترانزیت» سومین گردهمایی بزرگ فعالان فرهنگی اربعین

اخبار سومین گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین - 20

عکس خبری/ کمیسیون «آموزش» سومین گردهمایی بزرگ فعالان فرهنگی اربعین